Prechod cez “veľkú mláku”

Z Kapverdských ostrovov sme vyrazili v nedeľu  26.11.2017 o 16.00. Bol to prvý deň kedy sa konečne trohu rozfúkalo a podľa predpovede to vyzeralo tak, že aj pasát sa práve počas následujúcích dní stabilizuje.

Kapverdy sa za nami vzdiaľujú a my si uvedomujeme, že je to tu.  Práve sme vyrazili na prechod cez “veľkú mláku”.

Prvé dva dni sme mali (stále východný-severovýchodný) vietor v priemere 20 uzlov. Na tretí a štvrtý deň sa vietor oslabil na 12 uzlov, preto sme sa rozhodli zísť z priamej cesty južnejšie o 200 míľ, kde bol vietor stále medzi 20-25 uzlov, miestami 27 kt. Vlny boli prvý týždeň 2-3 metrové, druhý dosahovali 4-4,5 metra, čo znamenalo 8-9 metrov vodnej steny vo chvíli, kedy sme boli v najnižšej časti vlny. Tieto vysoké vlny boli pozostatkom búrky od nás vzdialenej cca 2000 míľ.

Počas prvých troch dní sme sem tam zahliadli dve plachetnice, od štvrtého dňa až do konca plavby sme už nestretli žiadnu. Posledné dva dni sa nám na AIS objavili dve nákladné lode.

Plavba nám trvala 13 dní a 8 hodín. Na ostrov Barbados sme dorazili v sobotu 9.12.2017, o 21.00 sme si už pripíjali na šťastný príchod.

Zhrnutie:

Ulovené ryby: 0

Rybami ulovené návnady: 4

Lietajúce ryby na palube: priemerne 10 denne (z toho jedna si skočila rovno do postele, zatiaľ čo som uspávala Thaliu, takže som po počiatočnej histérií mohla začať uspávať znova…ďalšia si skočila do kuchyne na linku, zrejme chcela byť pečená…)

Zachránené unavené vtáky: 0

Videné lietadla: 0

Stretnuté plachetnice: prvé tri dni 2, potom až do konca plavby žiadna – ani na dohľadnú diaľku, ani na radari.

Stretnuté nákladné lode: posledné dva dni 2 nákladné lode.

Návšteva delfínov: navštívili nás až 2 posledné dni plavby. Neviem kde sa dovtedy túlali.

Videné veľryby: 0 (Kašlú na nás. Prípadne sme slepí.)

Upečené chleby: 3 ks (3 kg)

Vypitá pitná voda: 75 l

Vyčerpaná voda z nádrže: cca 200 l

Otvorené konzervy: 0

Aby sa ušetrilo čo najviac vody, riad je možné umyť najprv v morskej vode, v sladkej ho už potom stačí len opláchnuť. Takisto počas navigácie je lepšie vodu pod tlakom nepoužívať (ak plachetnica túto možnosť má), ale ju (nohou) pumpovať (a tlak použiť napríklad len pri sprche). Ušetrí sa voda aj energia, čo sú, obzvlášť pri plavbe, veľmi vzácne veci. Pri tomto ma napadá jedna krásna citácia:

A cynic is a man who knows the price of everything, and the value of nothing. Oscar Wilde

Pri varení cestovín, zemiakov alebo inej zeleniny je možné použiť 1/3 morskej vody a 2/3 sladkej (a vodu už samozrejme nesoliť). Pre ešte dôkladnejšie šetrenie pri dlhých cestách je možné vodu po uvarení cestovín následne použiť ešte raz, napríklad na uvarenie zemiakov, vajíčok atď, prípadne na umytie riadu, (škrob z cestovín má dokonca odmastňujúce vlastnosti) a potom riad už stačí len opláchnuť (niektoré lode, nemajú vývod morskej vody do umývadla a tak je v nepriaznivom počasí celkom nepraktické nosiť riady do kokpitu, umývať vo vedre so slanou vodou a potom to znova vo vnútri všetko oplachovať).

 

Mikuláš nás na Atlantiku nenašiel (dobre, dobre…zabudol, hlava deravá!) no dva dni po príchode na Barbados všetko napravil. Keďže žiadne čižmy nenašiel, svoju sladkú pozornosť v podobe obľubeného čokoládového vajíčka nadelil do crocsiek ;).

 

 

Video

Pokračovanie

 

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.